Pohádka o třech magických dnech na ostrově GOTLAND

Už teď vím, že dnešní článek bude obrovsky dlouhej, protože mám na srdci tolik věcí a zážitků, se kterýma se s vámi chci podělit. Můj oblíbený časopis Respekt má největší úspěšnost podle průzkumu s dlouhými články přesahujících několik stran ( průměrný čtenář preferuje spíše velmi krátké a dlouhé skoro nikdy nedočte). Ano, je to sice pravda, ale já dnes krátkej bohužel nemám šanci napsat. Takže kdo to dočte opravdu až do konce a přizná se, má u mě pivo!

DEN 1.

3, 2, 1 START! Ve středu 11.5.  opouštím s Angie plná elánu a nadšení kolem 8.30 Lappis a vydáváme se  na naši dlouze očekávanou cestu na ostrov Gotland. Na T-Centralen přestupujeme na vlak směr  Nynäshamn, něco málo přes hodinu vlakem jižně od Stockholmu. Nynäshamn je přístavní město, odkud odplouvá naše loď Destination Gotland. Sedíme v čekací hale a já si připadám spíše jak na letišti. Mám malé obavy, aby mi nebylo na lodi špatně- poplujeme 3 hodiny a já se tak dlouho a na tak velké lodi nikdy neplavila. Ale svítí sluníčko, je krásně, mně je krásně a tak je mi tu celkem šumák. Prostě jedem na Gotland! Na největší ostrov Švédska a také největší ostrov v Baltském moři. Žije tu 60 tisíc obyvatel, ale přes léto ostrov obývá  skoro 600 tisíc lidí, protože Gotland je velmi oblíbená letní destinace Švédů. A já už se nemůžu dočkat, až tam budeme!

Když nastoupíme na loď, samozřejmě vlezeme omylem do první třídy a hezky se usadíme na krásně měkkoučký sedadla s výhledem na moře. Po pár minutách mi dochází, že lidé kolem mě chodí s lodním lístkem a hledají svá místa. Aha. My chudinky z ekonomický třídy vlezli do té první. Připadám si jak chudák Jack z Titanicu. Tak se balíme a opouštíme ta měkkoučká sedadla a jdeme hledat místo pro nás stvořené. Není to vůbec špatný, velká místnost uprostřed lodi plná barů, restaurací, obchodů…. A tak tu sedíme a hrajeme karty a jíme naše pečlivě přichystané sendviče 😀

Ale ještě než odplouváme, tak se jdeme podívat ven na palubu. Chceme se pokochat tou krásou na širém moři. Chceme si pořídit hezké fotky, ale nehorázně tu fouká, takže ze sto padesáti pokusů není skoro žádná fotka použitelná, protože vlasy lítají všude. Nevadí. Nacházíme krásné místo na boku lodi, kde se rozhodneme zakempit. Nikdo tu není, takže posloucháme písničky, bavíme se a stále se snažíme vyfotit nějakou pěknou fotku. Už je to lepší. Vítr tu není tak silný. A tak jsme opřený o zábradlí a koukáme na moře, na malé ostrůvky kolem kterých plujeme, na krásně třpytící se hladinu moře. Báječný. Protože je tu ale přeci jen kosa, po asi hodině se vydáváme zpět na naše prvotřídní místa.

Hostel aka bývalé vězení

Do přístavu ve Visby připlouváme v 15.00 hodin. Už při pohledu z lodi je mi jasné, že to tu bude nádherný a my si užijeme skvělé tři dny. Ale teď musíme najít náš hostel, kterej se jmenuje Prison Hostel Visby. Procházíme kolem velké budovy kousek od přístavu, která vypadá opravdu jak vězení a já si dělám legraci, že by to byla fakt bomba, kdyby toto byl náš hostel. Smějeme se a jdeme dále do města. Potkáváme dvě místní holky a ptáme se, kde je náš hostel. Ukazují na tu velkou budovu za náma a my vybuchneme smíchy. Ano, ta budova vypadající jak vězení z 80tých let je vážně náš hostel. Mám trochu obavy, jak to bude vypadat uvnitř, ale ty se rozptýlí hned jak vejdeme. Je to tu útulný, barevný a vážně pěkný. A velký, tři patra, dvě kuchyně, velká společenská a stylová společenská místnost (no, spíš bar :D). Z fotek na zdi a poté od majitele se dozvídáme, že hostel fungoval opravdu jako vězení. Takže de facto spíme v malé místnůstce, kde před několika desítkami let spali trestanci. Celkem sranda. Vybalujeme a hned se vydáváme do města.

Kamenné hradby okolo města

Město Visby je celé obehnané 3,4 kilometrovou kamennou zdí ze středověku. Díky tomu se také město dostalo na seznam památek UNESCO. A nejen díky tomu, ve městě se nachází několik zřícenin mohutných katedrál. Ta první pochází ze 12,století. Obecně na Gotlandu najdete mnoho kostelů, katedrál a jejich zřícenin od 12. do 15. století. Ostrov je místo s největší koncentraci těchto památek ve Švédsku. Visby toho zažilo celkem hodně, napříkald ke konci 14. století bylo vydrancováno piráty, kteří se plavili po Baltském moři. Ještě pár let předtím dobyl Gotland dánský král a nechal strhnout část hradeb obíhající Visby. Ale velká část zůstala do dnes neporušená. Když se kolem nich nebo po nich procházíme, působí honosně a magicky ve spojení s krásnou přírodou a mořem. A když už je řeč o moři, to také nemá chybu. Krásná modrá barva přecházející do azurové. Kolem pláže z bílých kamínků. Kontrast modré, bílé a zelené vykouzlilo krásný pohled.

DSC_0670      DSC_0538

DEN 2.

Ráno vstáváme celkem brzo, snídáme. Chceme si vypůjčit kola a vydat se podél břehu do jeskyně a navštívit pár vyhlídkových míst, které nám poradila včera milá paní v informačním centru. Voláme na recepci, že si chceme půjčit kola. Přichází majitel hostelu a ukazuje nám sbírku kol- žádná převodovka, vyfouklé gumy,…..no….co teď? Půjčovna kol kousek od hostelu je za A zavřená, za B jednou tak dražší. Nabízí nám půjčení auta. Ale ani jedna z nás nemáme u sebe řidičák. Přemýšlíme co dělat. Nakonec se panem majitelem loučíme a on odjíždí. Vzápětí mu ale zase voláme a chceme to auto :D. Dostáváme roztomilé malé modré autíčko Renault a vyrážíme.

Náš modrý brouček

DSC_0046   DSC_0023

Jeskyně Lummelunda

Angie je první, která se pustí do řízení. Nejdříve se vydáváme na krásné vyhlídkové místo kousek za městem, které nám poradil majitel hostelu. Poprvé tu vidíme nádherné útesy a skoro nedotčenou přírodu. Chvíli tu zůstáváme a kocháme se. Protože chceme stihnout objet co nejvíce míst, sedám zpět do auta a frčíme do jeskyně Lummelunda. Jak bych mohla odolat navštívit jeskyni! Prohlídka trvá 40 minut, jeskyně je oproti té naší punkevácké malá, ale rozhodně ne méně zajímavá. Objevili ji tři malí kluci. Nikomu o ní neřekli několik let a sami ji prozkoumávali. Dva z těchto objevitelů ještě stále žijí. Krápníčky tu jsou opravdu malé, protože jeskyně je mlaďoučká. V některých chvílích mi připomíná tu mou jedinou a už se těším, jak tam zase strávím prázdniny 🙂

Po prohlídce jeskyně sedám za volant já. Máme v plánu objet severozápadní pobřeží a zastavit kdekoliv, kde se nám to bude líbit. Slunce svítí, ptáčci zpívají, hudba na plný pecky, vítr ve vlasech (a to doslova, protože náš super bourák má střešní okýnko 😀 ). Po pár kilometrech objevujeme vyhlídkové místo Lickershamn. V létě je to pravděpodobně oblíbené místo pro rodiny a výlety, u pobřeží se nachází několik dřevěných chatek, dokonce je tu i malý obchůdek s rybami a zmrzlinou. Nejdříve si prohlížíme okolí, fotíme, procházíme se a nakonec se usazujeme na lavičce a dáváme si oběd. Líbí se mi, že je tu klid, pohoda. Žádný shon, hluk města, lidi. Jen my a moře. Toto miluji. Poslouchat šplouchání vln a racky. Takové ticho neticho 🙂

Lickershamn

Po zmrzce se vydáváme dál. Chceme navštívit město Kappelshamn. Na mapce je vyznačeno jako větší město, ale když přijíždíme, vidíme pár baráčků a nikde nic. Tak jedeme dál stále víc a víc na sever až se dostáváme blízko menšího ostrova Fårö ležícího jihovýchodně od Gotlandu. Všichni nám říkali, ať tam určitě zajedeme. Nám se to ale zdálo být dost daleko a najednou jsme skoro tu a a…rozhodneme se to zkusit. Myslím, že už asi nebudu mít příležitost se sem podívat, tak bychom z toho měly vymáčknout maximum. Přijíždíme do přístavu a 30 minut čekáme na loď. Nemůžu se dočkat, protože tento ostrůvek by měl být opravdu nádherný a měl by stát za to. A on za to opravdu stojí. Jezdíme podél pobřeží a útesů, zastavujeme na úžasných místech jako například Digervuhud a Langahammars– dvě nejkouzelnější místa s vysokými kameny na pobřeží a v moři. Já vím, že se už po několikáté opakuji, ale nemůžu se nabažit té krásy. Nemůžu ani slovy popsat, jak je to tu boží. Žádné ohavné mrakodrapy, elektrické stožáry, auta, hluk, chaos. Opravdu téměř nedotčená příroda, když nepočítám úzkou asfaltovou cestu po které jedeme, dřevěné lavičky k odpočinku nebo malé dřevěné rybářské chajdy. Dovedu si představit strávit tu třeba týden, bez internetu, mobilu. Jen já a moře.

Digerhuvud

Langhammmars

lan

Měla bych se přestat rozplývat a pokračovat. Takže protože nevíme, kdy jede poslední trajekt z Fara na Gotland, kolem šesté hodiny vyrážíme zpět  přístavu a máme štěstí. Čekáme jen pár minut a šup na trajekt. Abychom viděly ještě něco dalšího, zpět do Visby volíme jinou cestu než jakou jsme sem dojeli. A přemýšlíme, jak tu lidé žijí, protože projíždíme „vesnici“ třeba se třemi domy a dloooohou nic a pak zase pár domů. Kam chodí nakupovat? Co dělají, když potřebují do nemocnice? Vše je odtud celkem dálka. I když je okolí opravdu krásné, nedokázala bych tu žít natrvalo. Ale rozhodně bych tu chtěla vlastnit letní domeček! 😀 Někde u pobřeží. S lodičkou. Jsem skromná, já vím. Si tak v autě přemýšlíme a povídáme a zpíváme a říkáme si, že je škoda vrátit se tak brzo (je něco málo kolem osmé h). Rozhodneme se tedy nevrátit do Visby, ale jet kousek za Visby na další doporučené místo, pláž Tofta Strand. Slunce zapadá před devátou a koukat se na západ z tohoto místa bude určitě skvělý. Našeho modrého broučka dokážu vytáhnout až na 113 km/h. Víc už si netroufám. Už tak vypadá trochu staře 😀

Tofta Strand

Na pláž přijíždíme zrovna když začíná zapadat. A fakt už nevím jaký jiný slova použít k popsání toho, co vidíme. Myslím, že fotky budou mluvit líp 🙂

zapad5  zapad2

zapad3

Po deváté vyrážíme zpět na hostel, tentokrát řídí Angie, já už jsem unavená a chci se ještě chvíli kochat pohledem na západ. Myslím, že jsem nikdy neviděla tak úžasné barvy při západu. Když tedy nepočítám ten včerejší!

I když jsme neskutečně unavený (nechápu z čeho, kdybychom jezdily na kole, tak to chápu, ale takhle..:D ), vaříme si večeři- těstoviny s boloňskou omáčkou a po jídle se odebíráme na pokoj k naší vodce a ke zbytkům Marabou čokolády. Dlouho ale nevydržíme a jdeme spát. V posteli přemýšlím, že vypůjčit si auto byla ta nelepší věc, jakou jsme mohly udělat. Na kole bychom nikdy neviděly tolik a rozhodně bychom se nedostaly tak daleko.

Den 3.

Ulice Visby
Botanická zahrada

Vstáváme trochu později, než jsme chtěly, snídáme, balíme a vyrážíme ještě naposledy na prohlídku Visby. Tentokrát po kostelech, zříceninách a do botanické zahrady, která byla kouzelná, rozkvetlá. Počasí nám opět přeje, svítí sluníčko, a tak si jdeme užít poslední chvilky na Gotlandu na pláž s plechovkou Starobrna :D. Nechce se nám odjet. Nechceme se vrátit do reality ve Stockholmu. Prožily jsme tu nepopsatelné tři dny. Když tak nad tím přemýšlím, nedovedu si představit návrat do reality v ČR, když mi dělá problém vrátit se do mého milovaného Stockholmu :D.

v13

DSC_0547  DSC_0516

v5

Odplouváme v 16.00 h. Na lodi se cítím opravdu neskutečně unavená a prožívám asi 30ti minutovou mořskou nemoc. Je mi mírně špatně. Jdu se nadýchat čerstvýho vzduchu. Ale čerstvej vzduch je až moc reálnej, děsně tu fouká a je zima. Vracím se zpět za Angie, která čte knihu do semináře. Už je mi líp. A za pár minut přistáváme.

Dveře do pokoje odemykám před desátou večer. Dokážu jen vybalit batoh, dát sprchu, svalit se do postele a projít si před usnutím pár fotek. Je jedenáct a já zhasínám světla. Jsem šťastná, že jsme se rozhodly jet. Jsem šťastná že nám vyšlo počasí a že jsme toho stihly vidět celkem dost. Jsem jednoduše šťastná a pomalu usínám.

THE END

P.S. Pokud to někdo dočetl do konce, klobouk dolů. 😀

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )